SharePoint
5 winnende businesstips vanuit het zeilen

5 winnende businesstips vanuit het zeilen

Succesvolle ondernemers hebben meestal een ware winnaarsmentaliteit. Ze willen koploper zijn en blijven en runnen met veel passie, energie en plezier hun business. Die winnaarsmentaliteit is voor mij herkenbaar als zeiler in de Soloklasse. Vandaar dat ik als zeiler en als Technical accountmanager van Peopleware de parallel wil trekken tussen zeilen en ondernemen in de vorm van 5 praktische businesstips waarmee je wedstrijden wint.

Tip 1: Ga op tijd overstag

Razendsnel groeit jouw bedrijf. Alle omstandigheden zijn goed, je zit op koers en gaat steeds harder, maar je weet dat het moment komt om het over een andere boeg te gooien. Net zoals in de zeilsport kan het plotseling te laat zijn, de wind is gedraaid en je tegenstanders hadden het eerder door. Je wist het wel, maar je deed het niet. Ook wel eens ergens te lang mee gewacht, waar je achteraf spijt van had?

Tip 2: Anticipeer op onverwachte omstandigheden

Wedstrijdzeilen is een tactisch schaakspel, bijna een wetenschap waarbij je alle elementen continue onder controle moet hebben. Voor ondernemen geldt dat ook. Maar weet je zeker dat je goed voorbereid bent op onverwachte omstandigheden als er plotseling een symbolische windhoos voorbij komt? Neem ‘stel dat’ dus wat vaker mee. Stel dat iemand waar je sterk afhankelijk van bent ziek wordt of stel dat er brand uitbreekt. Zo zijn er heel veel onverwachte omstandigheden te bedenken om net even iets langer bij stil te staan.

Tip 3: Zorg dat je nooit stuurloos wordt

Al meer dan tien jaar vaar ik met dezelfde boot in de Soloklasse en zorg ik dat mijn materiaal tip top in orde is. Toch brak tijdens de afgelopen NK mijn roer af en dreef ik stuurloos rond. Ik moest twee wedstrijden als verloren beschouwen. Het vertrouwen in de boot, wat ik al 10 jaar had, was even weg. Ook bij mij kunnen kennelijk dingen stuk gaan !

De parallel die ik wil trekken met de IT is dat ik zie dat bedrijven vaak vertrouwen op de ICT infrastructuur die zij in huis hebben. Het gaat al jaren goed, de beheerder maakt back-ups. Maar is dat wel genoeg? Hoe lang kun je zonder ICT ? Weet je zeker dat alle data terug komt? Bij een Disaster Recovery Plan gaat het vooral om de snelheid waarmee je weer up-and-running kunt zijn, anders verlies je het vertrouwen van klanten.

Tip 4: Accepteer tegenwind

Tegenwind; een zeilwedstrijd bestaat uit verschillende koersen daarbij hoort ook (juist) tegenwind. Hierbij vaar je zigzaggend naar de volgende boei. Juist in die tegenwindse koersen kun je het verschil maken door net iets slimmer om te gaan met de elementen en je tegenstanders. Tactiek is hierbij vaak belangrijker dan snelheid, het gaat er niet om hoe snel je binnen bent, als je maar voor je tegenstander blijft.

Tip 5: Geef nooit op

Hou altijd vol. Winnen doe je vooral met energie, de juiste mentaliteit. Want ook jouw tegenstanders maken fouten of verslappen op bepaalde momenten. Concentreer je dus altijd op nieuwe kansen die net zo plotseling weer voorbij kunnen komen en geeft niet op totdat je onder de eindstreep bent.

Koploper zijn, wedstrijden winnen, voorkomen dat het fout gaat Dat is waar ik heel graag mijn energie in steek. Reacties stel ik enorm op prijs.

Eddy Boon – Technisch accountmanager & Zeiler – Tel: 06-50292762​

De deur open voor een lerende organisatie

De deur open voor een lerende organisatie

Naast opleidingsmogelijkheden die bedrijven geven is leren iets wat je gelukkig elke dag kan doen. Op ieder moment is kennis te vergaren en informatie te verkrijgen op het internet. Als je iets goed wilt begrijpen volg je een podcast, een webinar of kijk je een video op YouTube. Maar dat zegt nog niets over het feit of iedere medewerker het leren voor zichzelf ook serieus neemt.

Praktische tips vanuit Learning & Development

Dat constante kennisontwikkeling belangrijk is en zeker ook te maken heeft met eigen verantwoordelijkheid schreven we al eerder in deze blog. Nu delen we vier praktische tips, van onze Learning & Development afdeling, die mogelijk helpen om een lerende organisatie te krijgen.​​

Tip 1: Maak één persoon eindverantwoordelijk voor Learning

Het is goed om iemand in dienst te hebben die de eindverantwoordelijkheid heeft om een lerende, ontwikkelende organisatie te krijgen. Soms wordt deze taak bij een lijnmanager ondergebracht, bijvoorbeeld een salesmanager, waardoor het niet ondenkbaar is dat kennisontwikkeling het aflegt ten opzichte van plotselinge verkoopdruk. Slechts als voorbeeld.


Tip 2: Houd medewerkers nooit tegen in hun ontwikkeling

Medewerkers die initiatief nemen om zichzelf te verbeteren zouden vooral aangemoedigd moeten worden; het is belangrijk om te waarderen wat ze doen. Immers maken zij de keuze voor kennisontwikkeling die naar alle waarschijnlijkheid bij hen past, waar hun hart bij ligt en wat nagenoeg altijd waarde heeft voor de organisatie. Zelfs als het budget beperkt is zal de motivatie groter zijn als er in ieder geval gedeeltelijke ondersteuning is vanuit de werkgever. Bijvoorbeeld door het examengeld te vergoeden.

Tip 3: Communiceer de noodzaak om kennis te vergroten

Mensen zijn allemaal verschillend. Niet iedere medewerker zal willen veranderen en mee willen gaan met de gewenste kennisontwikkeling. Je krijgt veel medewerkers mee als ze de noodzaak begrijpen. Kom bijvoorbeeld met het bewijs dat de markt, de branche of het dagelijkse werk aan het veranderen is. Ga in dialoog over hoe zij op basis van dit gegeven hun toekomst zien. Kortom, communiceer ‘het waarom’. Dan voelen medewerkers dat de noodzaak tot meer kennis niet iets persoonlijks is, maar een gevolg is van iets anders.

Tip 4: Blijf perspectief bieden

Hoe vaak blijven medewerkers jarenlang in dezelfde functie? Daar hoeft op zich niets mis mee te zijn, zolang je maar wel de individuele ambitie kent. Learning & Development gaat vooral om het actief anticiperen en aanbieden van kansen die voor medewerkers voorbij komen.

Onze deur staat ook open!

Steeds vaker wordt door onze klanten gevraagd mee te denken in opleidingsprogramma’s. Jessica van Maanen, Lead Learning & Development, deelt graag haar ervaringen waardoor jouw organisatie mogelijk nog beter kan bewegen naar een lerende organisatie. Zij is te bereiken op telefoonnummer: 088- 006 34 26. Misschien kunnen we iets van elkaar leren.​
Gouden regels voor een succesvol IT-project? (On)zin!

Gouden regels voor een succesvol IT-project? (On)zin!

Over IT projectmanagement zijn duizenden boeken te koop en wordt online heel wat geschreven. Daarin lees je hoe je succesvol een project moet uitvoeren. Het gaat daarbij onder ander om werkmethodieken, menselijke aspecten, beschikbare budgetten en processen. Maar zijn er ook gouden regels uit al deze informatie te destilleren die ‘het altijd succesvol zijn’ garanderen?

“Projecteer de regels van jouw meest succesvolle project op een nieuw project”

Het lijkt een logische gedachte om dit te doen. Want waarom zou je iets dat werkt niet gewoon herhalen? Met als voorbeeld dat ene ideale IT project wat symbolisch volgens de boekjes verlopen is. Toch is de kans dat het deze keer mis gaat wel degelijk aanwezig. Elke klant is immers uniek en reageert anders. De grootte van de organisatie, branche en bedrijfscultuur spelen bijvoorbeeld een belangrijke rol. Kopiëren en plakken van deze gevolgde gouden regels werkt niet. Zeker niet als het gaat om IT projecten.

Wat dan wel?

Toch is er iets waar wij wel in geloven. Dat heeft te maken met twee belangrijke factoren die de kans op succes aanzienlijk vergroten en te maken hebben met mensen:

1.De relatie – het persoonlijke klantcontact

In het allereerste gesprek begint het al om de vraag achter de vraag te begrijpen, wat we ook al eerder beschreven in deze blog. Doordat er zoveel stappen zijn die leiden naar het uiteindelijke eindresultaat kan er altijd ruis onderweg ontstaan. Dat is waarom een constante vinger aan de pols noodzakelijk is.

“Denken dat het goed gaat is niet genoeg. Je moet het zeker weten! Ook als er geen updates lijken te zijn is het bijna altijd zinvol om even 10 minuten langs te gaan en een kop koffie met elkaar te drinken”, is een uitspraak van Mark Brouwer, Project Manager bij PeopleWare.

2. De interne afstemming

Dat betekent dat er meestal al in de pre-sales fase gekeken wordt wie de projectmanager moet zijn die de beste match heeft met de klant. Maar ook overleggen we met onze support- en beheer medewerkers of er voldoende tijd en ruimte in de agenda beschikbaar is. Het is immers een gezamenlijke verantwoordelijkheid en als de handtekening eenmaal gezet is verwachten klanten bijna altijd een snel eerste resultaat.

Gouden regels?

Succesvolle IT projecten uitrollen draait vooral om mensen, intensief investeren in de klantrelatie, een pragmatische aanpak, soms ook ‘nee’ durven zeggen en het vooral als een team samen doen. Dan heeft het zin!

Eens doorpraten over een succesvol project?

Neem contact op met Mark Brouwer via telefoonnummer: 088 - 006 ?34 00

De werkspagaat voor jonge carrièretijgers

De werkspagaat voor jonge carrièretijgers

Je bent net afgestudeerd en nu sta je voor je volgende uitdaging: Een baan zoeken. Natuurlijk weet je precies wat je wilt: Veel vrije tijd, een lekker salaris, goede vervoersregeling (leaseauto?) en natuurlijk superuitdagend werk. Tijdens je studie heb je verschillende relevante bijbanen vervuld en met je sociale skills is ook niks mis. Het is dan ook niet verwonderlijk dat je verwacht dat de wereld aan je voeten ligt. Jij bent immers de toekomst.

Hebben jouw potentiele werkgever en jij hetzelfde doel?

Het is belangrijk om je afvragen of je toekomstige baas en jij dezelfde doelen nastreven. Kort door de bocht kunnen we stellen dat een commerciële werkgever graag winst wil maken. Hoe meer winst hoe beter, omdat dat de continuïteit van de organisatie waarborgt. Daarnaast is een tevreden klantenbestand bij serieuze bedrijven van levensbelang.

Natuurlijk is een werkgever blij als jij je verder kunt ontwikkelen. Sterker nog, in veel banen, en zeker binnen de IT, is dit van levensbelang. En in het geval van een sterk mobiele functie zal ook die auto binnen handbereik liggen. Op het gebied van salariëring zullen jullie belangen om begrijpelijke redenen niet helemaal gelijk lopen. Elke werkgever realiseert zich echter dat je een marktconform salaris moet betalen om goede krachten aan je te binden. Uitdagingen liggen er bij alle bedrijven genoeg, het is aan jou om ze op te pakken.

Verschil tussen willen, kunnen en doen

In de praktijk blijkt dat sollicitanten er goed in slagen hun huid duur te verkopen. Heel goed, je hebt niet voor niets jaren in de collegebanken gezeten! Inzet moet beloond worden. Realiseer je echter dat er ook heel wat verwacht wordt voor dat fijne arbeidsvoorwaardenpakket wat je bedongen hebt. Veel bedrijven bieden mooie uitdagingen, zorg ook dat je ze pakt als ze voorbij komen. Een goede werkgever verwacht een "self starter" mentaliteit. Hetzelfde geldt voor opleidingsmogelijkheden: Grijp ze, maar realiseer je ook dat je werkgever verwacht dat je daar zelf tijd en energie in stopt. Het is geen verrassing dat ook het papiertje aan het eind een vereiste is. De vrijblijvendheid is er af.

In de praktijk blijkt dat het nogal eens mis gaat tussen willen, kunnen en doen. Werknemers willen heel veel. Als ze vervolgens de kansen geboden krijgen blijkt het oog in veel gevallen groter dan de maag. Veel reizen en de wereld ontdekken gecombineerd met een superuitdagende functie blijkt slecht te combineren. Een zwaar opleidingstraject staat nog wel eens in de weg van een druk sociaal leven…..

Wat is dan realistisch en waar moet ik op letten?

Het is handig om je te realiseren dat Rome niet in één dag is gebouwd. Datzelfde geldt voor je carrière. Iedereen begrijpt dat je graag vooruit wilt, maar ondanks je geweldige opleiding heb je helaas nog niet alle wijsheid in pacht. Geef jezelf de tijd om je te ontwikkelen, zonder dat je je leuke sociale leven hoeft op te geven. Volg een opleiding, maar maak een realistische inschatting hoeveel tijd het gaat kosten. Kost het teveel tijd? Smeer de opleiding dan uit over een langere periode, je werkgever begrijpt dat wel. Je moet echter zelf ook begrijpen dat je carrière dan in een rustiger tempo verloopt. Hetzelfde geldt voor  zeer uitdagende werkzaamheden. Deze kosten meer tijd en vereisen dus een grotere investering. Ben je daadwerkelijk bereid deze investering te maken? Prima, dan zal je het resultaat daarvan zien. Vind je je persoonlijk leven belangrijker? Dan is het wellicht handig om die hele zware klus over te laten aan of te delen met een collega. Ook hier geldt dat je investering gelijk zal zijn aan de beloning.

Zorg dat je wensen en eisen in balans zijn

Er wordt vaak gesproken over verschillen in arbeidsethos tussen jonge en oudere generaties. Ik geloof niet dat dat verschil er is. Wel hebben jongere generaties hele hoge verwachtingen van hun omgeving, maar ook zichzelf. Daar blijkt vaak de crux te zitten: De geschapen verwachtingen zijn torenhoog, in de praktijk blijk je er niet aan te kunnen voldoen. Als je je wensen iets bijstelt, dan hoef je ook niet onder de hoogspanning van je verwachtingen, of die van je werkgever, te leven. Uiteindelijk geeft dat een grotere kwaliteit van leven die duurzaam is. Het voorkomt ziekte uitval, wat ook niet bijdraagt aan je carrière. Bovendien creëert het werkplezier. Iets wat voor iedere werknemer en -gever van groot belang is.

Hoe gaat PeopleWare om met kunnen, willen en doen?

Bj PeopleWare zijn we ons bewust van de spagaat waarin de huidige jonge generaties zich bevinden. Daarom vinden wij het belangrijk dat je je carrière bij ons in eigen hand hebt. Afhankelijk van jouw prioriteiten kan je je loopbaan bij ons vormgeven. Handig, want bij elke levensfase kan je je gekozen pad aanpassen. Natuurlijk veranderen jouw arbeidsvoorwaarden daarbij mee. Wil je weten hoe we dat doen? Neem dan eens vrijblijvend contact op via mail of per telefoon op 088 - 006 34 26 en vraag naar Edgar Manuel.

Door Welmoet Lugt, marketingmanager @PeopleWare. Photo credits​ Matt Barber

PeopleWare wederom hoogst gewaardeerde mid-size Outsourcings organisatie in Nederland

PeopleWare wederom hoogst gewaardeerde mid-size Outsourcings organisatie in Nederland

Schiphol-Rijk, 28 juni 2018. In het jaarlijkse benchmark onderzoek dat onafhankelijk onderzoekbureau GIARTE uitvoert, is PeopleWare wederom als hoogst gewaardeerde mid-size outsourcingspartner uit de bus gekomen. Nieuw dit jaar is dat PeopleWare ook op het gebied van Application Management de hoogste ogen gooit. Binnen het segment Infrastructure Management behaalt PeopleWare met een tevredenheidsscore van 8,4 ook één van de hoogste noteringen.

Peopleware heeft de meeste Superfans in 2018

Uit het onderzoek komt naar voren dat de dwarsdoorsnede van het klantenbestand van PeopleWare zeer tevreden is met de geleverde dienstverlening. 95% van de bestaande klanten zou PeopleWare als outsourcingspartner aanbevelen. Maar liefst 55% van de klanten wordt geclassificeerd als "Superfan", de hoogste score in het totale onderzoek. Superfans worden gedefinieerd als klanten die hun leverancier zeker zouden aanbevelen.

Tevredenheidsscores Outsourcing Performance.JPG

Totale ontzorging heeft prioriteit bij PeopleWare

"Natuurlijk gaat het om het hele plaatje wat je aanbiedt als outsourcingspartner", vertelt PeopleWare directeur Mark van Liempt desgevraagd. "In de basis moet je het goed georganiseerd hebben. Klanttevredenheid begint bij tevreden gebruikers. Dat is een van de speerpunten van PeopleWare, die wij nu ook beloond zien in dit onderzoek. Uiteraard is het niet het enige waar we ons op focussen. Als je backbone niet in orde is merk je dat natuurlijk direct in de praktijk. Dat hebben we ook goed voor elkaar en dat blijkt ook uit de prachtige scores die we daar halen!"

Top of class Trust score en Easiness score

Dat PeopleWare met een gemiddelde score van 8.5 op een schaal van 10 als hoogst gewaardeerde mid-size outsourcingspartij uit het onderzoek naar voren komt is op zichzelf een geweldige prestatie. Infrastructure Management, End User Management en Application Management worden door de 20 grootste klanten van PeopleWare duidelijk geroemd. Maar ook op het gebied van "Easiness" om met Peopleware samen te werken scoort de IT-Service Provider uit Schiphol-Rijk het hoogst. De Easiness score geeft onder andere aan hoe makkelijk het is om zaken buiten het contract geregeld te krijgen. Dat de bestaande klanten vertrouwen hebben in PeopleWare blijkt uit de Trust score die PeopleWare krijgt. Met 83 punten is dat ruim boven het marktgemiddelde van 78 in de peer group van middelgrote dienstverleners.

Easiness Outsourcing Performance.JPG

Goede scores dankzij open en eerlijke samenwerking

"Natuurlijk hadden we deze mooie resultaten niet kunnen behalen zonder onze klanten. Als organisatie staan we dicht bij onze klanten. Dat is logisch, want onze samenwerking is in de meeste gevallen ook heel intensief, dan moet je wel samen door één deur kunnen. Dat kan alleen als je open en eerlijk samenwerkt. De uitslagen van GIARTE geven dan ook de mate en intensiteit van samenwerking met onze klanten weer. Dat is twee richtingsverkeer. Dat kan je niet alleen. Deze resultaten zijn dan ook hun goede resultaten, niet alleen de onze", vult Louis van der Toorn, directeur van PeopleWare aan. "Alle lof voor onze klanten!"

Dit jaar namen tijdens de zestiende editie van het onderzoek ruim achthonderd IT-beslissers van meer dan zeshonderd organisaties deel aan de studie. Het onderzoek leverde aanbevelingsscores op voor 40 IT-dienstverleners actief in Nederland. Om in aanmerking te komen voor een aanbevelingsscore, moet een leverancier van minimaal 15 verschillende klanten met een minimale contractwaarde van 100.000 euro een beoordeling ontvangen.​

Met de jaarlijkse studie Outsourcing Performance doet Giarte sinds 2002 onderzoek onder uitbesteders van IT naar hun mening over de relatie met hun IT-serviceprovider. Het vergroten van de transparantie in de markt is waardevol voor iedereen die geen genoegen neemt met de status quo. Door deze inzichten te delen, hoopt Giarte de markt van IT-outsourcing beter te laten functioneren.​ Het volledige onderzoek is hier te vinden. de uitslagen van peopleware zijn hier​ te vinden.


Van technische hoogstandjes naar praktisch toepasbare oplossingen

Van technische hoogstandjes naar praktisch toepasbare oplossingen

De rol van IT-ers en IT dienstverleners is sterk aan het veranderen. In een tijd dat een groot gedeelte van de benodigde technologie gewoon uit de cloud te halen valt komt de vraag ter sprake waar de meerwaarde zit van IT dienstverleners.

Dat meerwaarde gaat om beter luisteren, persoonlijk maatwerk en een intensieve samenwerkingen lees je hier:

​IT is vooral luisteren – op zoek naar de achterliggende vraag

De techniek is steeds minder leidend, omdat het gewoon snel en redelijk eenvoudig beschikbaar is. De essentie van echte IT meerwaarde zit in de manier waarop je een probleem of vraag technisch oplost. Dat betekent dat er steeds vaker gezocht wordt naar 'de vraag achter de vraag' en we niet zomaar met een voor de hand liggende oplossing komen.

 

Een voorbeeld uit de praktijk: Een onderwijsinstelling kwam met de vraag om email veiliger te maken. Dan lijkt het logisch om iets aan email te gaan doen. Met goed doorvragen kwamen we er echter achter dat de achterliggende reden van de vraag was om de privé gegevens van leerlingen te beschermen. De oplossing was het aanbrengen van veiligheidsniveaus in diverse Word bestanden, zodat je ze niet zomaar meer kunt mailen of printen.

​IT is ieder individu prettig laten werken

De meerwaarde van IT zit ook in de manier waarop je in staat bent om ieder individu prettig te laten werken. In het verleden kwam dit nog wel eens onder druk te staan doordat IT heel veel mogelijkheden voor de eindgebruiker dichttimmerde. Vanwege veiligheidsoverwegingen werden bepaalde applicaties op device niveau tegen gehouden. Tegenwoordig kan alles wat iemand nodig heeft om prettig te werken op identiteitsniveau worden ingeregeld. Dus je geeft aan wie je bent en daardoor mag je iets gebruiken. Of je dat nu vanaf je PC, laptop of smartphone doet dat maak je zelf uit. De gedachte is dat mensen prettig werken als ze het zoveel mogelijk op hun eigen manier mogen doen.

 

Meerwaarde in grote betrokkenheid

Daar waar je op bedrijfs-en individueel niveau je meerwaarde kunt laten gelden is het natuurlijk ook van belang om goed op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen. Zo participeren wij in een groep van middelbare scholen om innovatie sessies te doen. Daarbij kijken we natuurlijk naar datgene wat in de wereld van Microsoft veranderd, maar zien daarmee ook wat de nieuwe opkomende generatie onder praktischer werken verstaat.

Tot slot

Technologische hoogstandjes leveren kan iedereen. Daar zit niet de meerwaarde in. Wel in langdurige relaties waarbij 'de vraag achter de vraag' begrepen wordt, er met heel veel betrokkenen gesproken wordt en er tijd en moeite genomen wordt om in veranderende tijden te begrijpen wat praktisch werken inhoud.

Lees ook deze gerelateerde blog

Hoe vang je talent en hoe houd je hen vast?

Hoe vang je talent en hoe houd je hen vast?

Het juiste talent vangen kost energie. Het loont de moeite, want het is van positieve invloed op je concurrentiepositie. Talent behouden is in de krappe arbeidsmarkt van vandaag de dag nog veel uitdagender. Vandaar dat we graag onze visie delen. Dit keer vanuit onze Learning en Development afdeling.​

Vijf pijlers die talenten belangrijk vinden en wij dus ook!

  • Kunnen doen wat je leuk vindt en waar je plezier uit haalt.
  • Genoeg mogelijkheden hebben om door te groeien.
  • De ruimte krijgen om opleidingen te volgen.
  • Continu bezig kunnen zijn met je ontwikkeling.
  • Het gevoel hebben van toegevoegde waarde te zijn.
Deze vijf pijlers vind je onder andere terug op de persoonlijke LinkedIn pagina van Jessica van Maanen, Lead Learning & Development. Zij is sinds september 2016 verantwoordelijk om top talenten aan PeopleWare te binden. Daarbij is de mogelijkheid tot continu leren een steeds belangrijkere randvoorwaarde geworden.

Waarom is constante kennisontwikkeling zo van belang?

Jessica verwoord het als volgt: “De technologische ontwikkelingen gaan dusdanig hard dat alles wat je leert al in hele korte tijd weer verouderd is, soms zelfs al na enkele dagen”. Dat betekende dat er naar andere vormen en methodieken gezocht moest worden om talenten constant van kennis te voorzien. Zowel voor nieuwe als bestaande collega’s.

Kennisontwikkeling voor iedere nieuwe collega

Talenten bewijzen hun waarde voor de langere termijn als er ook een wil is om te blijven leren. Dat is waarom er al vanaf de start met elke nieuwe medewerker een individueel ontwikkelingsprogramma gemaakt wordt. Daarbij is er veel ruimte voor eigen inbreng om met ideeën en suggesties te komen die bijdragen tot persoonlijke ontwikkeling.

Kennisontwikkeling voor iedere medewerker van PeopleWare

Natuurlijk geldt een persoonlijke ontwikkelingsplan ook voor iedereen die langer bij ons in dienst is, maar er is meer. Om te zorgen dat iedereen bij kan blijven bieden we elk kwartaal interne sessies aan, met daarin zowel technische als functionele onderwerpen. Zo zorgen we ervoor dat adoptie niet alleen een belofte aan klanten is, maar het zelf ook implementeren.

“Het is bijzonder dat ik elke dag bezig mag zijn om de kennis en kunde van medewerkers op een hoog niveau te brengen, maar vooral ook te houden. Want als je denkt dat je over kennis na moet gaat denken, ben je vaak al te laat”, aldus Jessica van Maanen

Naast deze kwartaalsessies worden er elk half jaar technologie updates gedaan, proef examen trainingen gefaciliteerd en zijn er heel veel meer onderwerpen waar medewerkers zich voor in kunnen schrijven.

Jessica.jpeg
Jessica van Maanen​

Eigen verantwoordelijkheid van kennisontwikkeling

Als werkgever vinden we het van groot belang om onze klanten met top talenten te helpen. Maar natuurlijk blijft het belangrijkste dat je jezelf motiveert om met kennisontwikkeling aan de slag te gaan. Want zonder dat, heeft geen enkel ontwikkelingsprogramma het gewenste effect.​

Ook interesse?

Als je iemand bent die graag werkt in een lerende, maar vooral ook inspirerende omgeving kijk dan eens op onze vacaturesite​ of neem contact op met Jessica van Maanen op telefoonnummer 088 - 006 34 26
Service integratie, operationeel jongleren uitbesteden

Service integratie, operationeel jongleren uitbesteden

Op het gebied van IT outsourcing is een belangrijke trend waarneembaar die ervoor zorgt dat IT afdelingen zich steeds meer willen bezighouden met het behalen van tactische strategische doelen in plaats van de operationele activiteiten. Dit blijkt vaak in de praktijk een lastige opgave vanwege de benodigde aansturing van alle leveranciers van de uitbestede diensten en het waarborgen van de kwaliteit welke zij dienen te leveren. En de verdere "verSAASing" van het applicatielandschap maakt het aantal leveranciers van uitbesteedde diensten en de aansturing ervan alleen maar groter.

Voor deze organisaties is Service Intergratie een methode om een hogere graad van dienstverlening af te nemen middels één overkoepelende partij welke de verantwoordelijkheid op zich neemt voor alle externe contracten op operationeel niveau en hierbij de volledige keten bewaakt. Service integratie is hierbij de trend en waarbij je de hoogste graad van ontzorging op het gebied van IT-outsourcing kunt bereiken.

Maar waardoor is deze trend zo populair aan het worden?

Teveel outsourcing kent negatieve bijeffecten​

Vroeger was het zo dat zoveel mogelijk activiteiten door de eigen organisatie werden uitgevoerd en was de aansturing van een beperkte set van externe leveranciers iets wat “erbij” werd gedaan. Inmiddels zie je dat met de “cloud” als katalysator het aantal diensten welke uitbesteed wordt binnen veel organisaties aan het toenemen is. Zo kan het gaan om het uitbesteden van de IT infrastructuur, het uitbesteden van het printerpark in een managed print services overeenkomst (MPS), gebruik maken van SAAS applicaties of bijvoorbeeld het uitbesteden van de Servicedesk.

Met als gevolg dat de IT afdeling nu plotseling een single-point-of-contact geworden is die alle SLA’s van de verschillende leveranciers aan het managen is. Hierdoor gaat veel kostbare tijd verloren aan operationele aansturing en niet aan de tactische en strategische “brug slaan” tussen IT en de business. Dat was waarschijnlijk niet de bedoeling die je oorspronkelijk met de term “ontzorging” voor ogen had.

Service Integratie als oplossing

Laten we eerst maar eens beginnen bij wat service integratie inhoudt; het is de uitbesteding van alle operationele activiteiten aan één organisatie die de complete ketenverantwoordelijkheid op zich neemt op basis van Service Level Agreements. Het jongleren (alle ballen in de lucht houden) van de operatie laat je over aan een partij die veel kennis en kunde heeft van beheer-, technische-, operationele-en serviceprocessen en het centrale punt wordt voor de hele keten rondom de operatie. En dat alles middels het SPOC-principe – single point of contact – zodat het voor gebruikers duidelijk is waar ze terecht kunnen voor hun vraag, verzoek of probleem. Om in termen van jongleren te blijven betekent het dus dat je echte ontzorging pas bereikt als je je niet meer zelf hoeft bezig te houden met het managen van de contracten en SLA afspraken van allerlei verschillende leveranciers.

Betere besteding van kostbare IT tijd

Het uitbesteden van een groot aantal operationele taken aan een service integratie partner vraagt om enige durf maar vooral veel vertrouwen in elkaar. In de praktijk zien we bij klanten waar we service integratie toepassen een belangrijk bijeffect, namelijk dat IT zich nog meer kan bezig houden met datgene wat IT zo aantrekkelijk maakt; meer focus op technologische innovatie en de strategische bedrijfsvoering. In een tijd van grote digitale transformatie en een constante nadruk op vernieuwing helemaal niet zo’n gekke gedachte.

Minder ballen in de lucht houden?

Graag praten we verder om te zien of er op het gebied van ontzorging een nog beter evenwicht te behalen valt.

Neem contact op via mail of per telefoon: 088 – 006 340 26.

5 redenen om bij PeopleWare te (komen) werken

5 redenen om bij PeopleWare te (komen) werken

Betrokkenheid, elkaar vertrouwen en elkaar helpen waar mogelijk. PeopleWare is een familiebedrijf wat in 2003 is opgericht door de twee broers Jan van Liempt en Mark van Liempt. We zijn in de afgelopen jaren ontzettend gegroeid en gelukkig is het gevoel van bij elkaar horen en er met elkaar voor gaan gebleven.

PeopleWare is een IT Service Provider en gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen en beheren van ICT-infrastructuren. Onze missie is om er op een pragmatische en professionele manier voor te zorgen dat wensen en uitdagingen van onze klanten worden omgezet in concrete diensten. Ons bedrijf bestaat uit de afdelingen: infrastructuurbeheer, werkplekbeheer, applicatiebeheer, on-site support servicedesk, projecten, servicemanagement, marketing, sales en detachering.

Wij zijn uitgegroeid van een bedrijf met 10 medewerkers, tot een bedrijf met 230 medewerkers. En de groei zet nog steeds door. Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe collega's met een positieve instelling, die de passie voor IT met ons delen. Waarom je bij PeopleWare wilt werken? Mijn collega's geven de volgende redenen:

1.       Vernieuwen en verbeteren

We zouden liegen als we zouden zeggen dat alles bij PeopleWare perfect geregeld is. Wel doen we er met elkaar alles aan om te zorgen dat processen efficiënt verlopen. Wanneer onze collega's ruimte voor verbetering zien, krijgen zij alle ruimte en vrijheid om het heft in eigen handen te nemen, met verbeterplannen te komen en deze uit te voeren. En dankzij de wil van onze collega's om continu te vernieuwen en mee te denken over verbeterprocessen, zijn we succesvol in wat we doen.

2.      De collega's!

Elk bedrijf zegt natuurlijk dat ze leuke medewerkers hebben. En ook al is het misschien een cliché, bij ons is er niks aan gelogen. Binnen PeopleWare staat iedereen voor je klaar om je een handje te helpen, hoe druk iemand het ook heeft. Er wordt hard gewerkt, maar er is altijd ruimte voor een grapje. Er worden veel events georganiseerd en deze zijn altijd een groot succes, onder andere vanwege de goede onderlinge sfeer.  

3.      Ontwikkelingsmogelijkheden

PeopleWare neemt de ontwikkeling van haar medewerkers heel serieus. Zo serieus, dat zij mij in dienst hebben genomen in de functie als Learning and Development Lead. Ik houd mij bezig met de opleidingen en ontwikkeling van mijn collega's. Dit doe ik onder andere door het faciliteren van diverse opleidingsmogelijkheden, denk hierbij aan collectieve trainingstrajecten, individuele trainingstrajecten, lab omgevingen, oefenexamens en break-out sessies. Daarnaast geven mijn collega's aan veel te kunnen leren van de diversiteit in de werkzaamheden en van de kennis van onze senior collega's.

4.      Veel verantwoordelijkheid en vrijheid

Deze gaat hand in hand met de waarde die wij hechten aan vernieuwen en verbeteren. PeopleWare vindt het belangrijk dat medewerkers vrijheid en dynamiek in het werk ervaren. Heb jij een eigen idee die je graag zou doorvoeren? Meedenken over en meewerken aan het ontwikkelen van bijvoorbeeld nieuwe producten en diensten wordt aangemoedigd. De IT wereld is continu in verandering, dus het zou vreemd zijn als wij niet mee zouden gaan in deze veranderingen. En succesvol meegaan in de veranderingen kunnen we alleen met elkaar!

5.      Ruime doorgroeimogelijkheden

De verschillende afdelingen binnen PeopleWare maken het mogelijk dat je diverse kanten op kunt doorgroeien. Een mooi voorbeeld hiervan is het loopbaan pad van onze collega Fabian Pen. Hij is in 2013 bij PeopleWare in dienst gekomen en is vanuit de detachering geplaatst bij verschillende opdrachten op de Servicedesk. Hier deed hij 1e en 2e lijn werkzaamheden waaronder call intake, het oplossen van verstoringen op werkplekken en het on-site plaatsen van hardware. Daarna heeft hij in diverse projecten meegedraaid waar hij heeft gewerkt als Floorwalker, wat inhoudt dat Fabian als on-site medewerker op de werkvloer rondliep om te kunnen assisteren bij diverse vragen en het oplossen van problemen. Verder heeft hij gewerkt op de communicatieafdeling, waar hij een FAQ SharePoint omgeving heeft opgezet. Daarnaast heeft hij een team aangestuurd welke verantwoordelijk waren voor het testen van de applicaties. In 2015 is hij als systeembeheerder bij Valeant ingezet, vervolgens heeft hij in 2016 de overstap gemaakt naar Service Management, om intern binnen PeopleWare de rol Service Manager te vervullen. Gaaf!

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden binnen PeopleWare voor jou en zou je hier eens over willen sparren? Ik denk graag met je mee. Kom langs voor een cappuccino en dan hebben we het erover!​


Door Jessica van Maanen, Learning & Development Lead @ PeopleWare