SharePoint
Gelukt, wij zijn digitaal veilig! Of niet?

Gelukt, wij zijn digitaal veilig! Of niet?

Hoeveel organisaties kunnen zeggen dat ze echt digitaal veilig zijn? Confronterend misschien, maar waarschijnlijk geen één. Sterker nog, digitale veiligheid heeft nog nooit zoveel energie gevraagd, ook bij mij. Waarom dit zo is wil ik graag als Security Manager eens verduidelijken, met enkele verontrustende voorbeelden.

Meer digitalisering creëert meer aanvallen

De ‘snoepwinkel’ voor de hacker wordt steeds groter. Digitale veiligheid is steeds uitdagender omdat er feitelijk steeds meer mogelijkheden gecreëerd worden om binnen te dringen, maar vooral ook heel veel apparaten vergeten worden die het binnendringen mogelijk maken. Twee voorbeelden om dit te verduidelijken.

Allereerst een voorbeeld die mij heeft aangesproken in een recente presentatie die ik volgde tijdens de Data & Cloud Expo van Infosecurity. Het betrof een aanval uit de praktijk op een ziekenhuis. Geloof het of niet, maar de ‘steriele’ omgeving van het ziekenhuisnetwerk werd door een mallware (virus) aangetast doordat hackers via de infuuspomp van een leverancier konden binnendringen. Die infuuspomp was namelijk weer aangesloten op allerlei interne systemen van het ziekenhuis. Een enge gedachte dat hackers via dergelijke apparatuur op afstand toegang krijgen van jouw en mijn persoonlijke informatie en kritische netwerken van ziekenhuizen plat kunnen leggen.

Een tweede voorbeeld van de groter wordende ‘snoepwinkel’ is dat door IoT steeds meer apparaten thuis maar ook zakelijk verbonden worden. Zoals prachtige vernieuwende functionaliteiten van koelkasten die zelf boodschappen bestellen en ovens en verwarmingen die je vanaf elke locatie met je smartphone, tablet of laptop alvast aan kunt zetten. Maar weet je ook echt zeker dat deze gedigitaliseerde apparaten ook de juiste security updates krijgen en sluit je niets aan op je WIFI wat gevaarlijk is en besmet kan zijn? Hoe meer onderlinge digitale uitwisseling van gegevens, hoe meer er dus ook naar het totaal gekeken moet worden.

Mijn conclusie

De kans dat er in je huis wordt ingebroken is vele malen kleiner dan dat je een mallware of ransomware aanval krijgt. Die is namelijk zo’n één op negen. Best een aanzienlijke kans dus. Bij het beveiligen van ons huis plaatsen we extra sloten en controleren alle deuren. Mijn conclusie is helaas dat in de digitale wereld soms enkele deuren vergeten worden die wagenwijd open staan of waar we helemaal het bestaan niet van wisten.

Wat te doen?

Helaas horen aanvallen bij de mensheid. Het was er ook al toen we niet digitaal waren. Er zullen altijd mensen zijn die onterecht iets van jou wil ontvreemden. Om niet allerlei technische oplossingen te beschrijven, want die zijn er gelukkig, denk ik dat het allerbelangrijkste de menselijke factor is.

“Security is about Peopleware”

Digitale veiligheid is iets wat je aandacht MOET geven, want alles helemaal dichttimmeren kan niet, want dan krijg je onwerkbare situaties. Hoe wij dat doen? Door het onderwerp digitale veiligheid levendig te houden met behulp van interne communicatie, opleiding en training, veiligheidsworkshops, het laten zien waar het mis kan gaan, AVG update sessies, hulp aan te bieden bij nog veiliger werken in de cloud, het faciliteren van goede wachtwoord tools en nog heel veel meer.

Eens doorpraten over het onderwerp digitale veiligheid?

Neem dan hier contact met ons op voor alle aanvullende security technologie en stuur je reactie naar mij rechtstreeks via t.vandenhoek@peopleware.nl als je het net als ik interessant vindt om eens op menselijk vlak hierover door te praten. Mijn deur staat altijd open als het om veiligheid gaat.

Theo van den Hoek –Security Manager Peopleware.​

De moderne meedenkende IT'er

De moderne meedenkende IT'er

Hoe ziet het profiel eruit van iemand die een succesvolle carrière in de IT wil hebben? Dat is waar ik als Senior Corporate Recruiter van Peopleware eens antwoord op probeer te geven.

Het is in ieder geval lang niet altijd meer ‘die technisch georiënteerde wat introverte man’, maar het kan net zo goed een hele spontane, extroverte communicatieve vrouw zijn. Sterker nog het succes van een moderne IT’er hangt af van de manier waarop begrijpelijk gecommuniceerd en meegedacht wordt. Man of vrouw.

Communicatieve skills zijn topprioriteit

Wie niet in staat is om een ander te begrijpen kan zelf ook niet begrepen worden. Dat is een basisbeginsel waar ik in geloof. Natuurlijk blijft vakkennis van belang en moeten de benodigde certificaten worden behaald, maar in de huidige tijd redt een IT’er het hier niet mee. De moderne IT’er is iemand die goed kan luisteren, communiceren en interacteren met klanten en collega’s. Vraagstukken kan je immers alleen maar oplossen als je ook vragen durft te stellen en goed kunt doorvragen om het probleem te doorgronden. Wie de vraag achter de vraag begrijpt komt vaak met veel betere oplossingen voor de klant. Een praktijkvoorbeeld kun je teruglezen in deze eerder geschreven blog.

Wat we zoeken in moderne IT’ers​

Moderne IT’ers zijn mensen die pro-actiever zijn en net die extra stap leveren. Pro-activiteit betekent dat je gelijk de consequenties van jouw antwoord aan een klant of collega overziet en daarop inspeelt. Een eenvoudig voorbeeld uit de praktijk die ik zelf heb meegemaakt: Mijn laptop was kapot en er werd gelijk een andere geregeld in plaats van ‘ik kan je nu niet helpen en kom straks even langs’. Anticiperen en ervoor zorgen dat ik en andere collega’s gelijk door kunnen werken, dat is volgens mij waar het verschil zit.

Maar de moderne IT’er is ook iemand die niet zijn of haar kernexpertise als oplossing bij de klant naar voren duwt. Het is iemand die meerdere alternatieven overweegt, te rade gaat bij collega’s en bereid is om in de breedte te zoeken naar een passende oplossing. Met als bijkomend voordeel dat zijn of haar eigen kennis ontwikkeld wordt en er echt sprake is van advies. Moderne IT’ers zijn geen collega’s die kennis bij zich houden, maar het vooral ten behoeve van iedereen inzetten.

Van hardware facilitator naar ultieme meedenker​

Het beeld wat mensen van een IT’er hebben zal lang niet altijd kloppend zijn. Het is niet meer de persoon van de bits en bytes die de hardware, software en de infrastructuur regelt. Het is iemand die minimaal de vragen van de business en van klanten begrijpt en zich in allerlei situaties openstelt om mee te denken. De allerbeste modernste IT’er is iemand die in staat is om ook complexere vraagstukken op te lossen. Mogelijk is dat niet voor iedereen weggelegd, maar het zijn wel de mensen met die eigenschappen waar we steeds vaker naar op zoek zijn.

Ben jij die moderne IT’er?​

Bij Peopleware zijn we ervan overtuigd dat het succes van IT nog steeds bepaald wordt door harde skills, zoals een juiste opleiding of certificaat. Maar we zijn er ook van overtuigd dat communicatieve vaardigheden niet meer behoren tot soft skills. Communicatieve vaardigheden zijn hard skills geworden voor het succes van iedere moderne IT medewerker.

Reacties stel ik erg op prijs en communiceren mag rechtstreeks met ​mij op telefoonnummer: 06 – 33 20 4030 of per e-mail e.manuel@peopleware.nl

Edgar Manuel – Senior Corporate Recruiter @ PeopleWare
​2 uitdagingen en 3 praktische tips van een jong IT talent ​

​2 uitdagingen en 3 praktische tips van een jong IT talent ​

Wat hebben jonge IT talenten voor uitdagingen als ze besluiten om een stap te nemen in de IT branche? We vroegen het aan Erik Wigbout, Technisch applicatiebeheerder bij Peopleware, die op 22-jarige leeftijd als stagiair bij ons kwam werken en nu ruim vijf jaar bij ons in dienst is. Dit zijn de uitdagingen en tips van Erik:

Uitdagingen

“De technologische ontwikkelingen gaan keihard en zijn lang niet meer voor iedereen bij te houden, dus kennisontwikkeling is echt de allergrootste uitdaging”, aldus Erik. Maar er volgt al snel een tweede uitdaging die sterk hieraan gerelateerd is. “Door zoveel ontwikkelingen loop je het risico alles op te willen pakken, terwijl er ook tijd voor jezelf over moet blijven om zo af en toe eens te ontladen”.

Het gaat dus om het vinden van de juiste mix, waarbij hij wel aangeeft dat je het in dit vakgebied alleen kunt volhouden als je techniek echt leuk vindt en het met heel veel passie doet. “In nieuwe dingen ontdekken, gaan nu eenmaal tijd zitten” is hoe Erik het omschrijft.

Tip 1: Investeer zelf (ook) in kennisontwikkeling

Wil je als IT’er bijblijven op het gebied van cloud, database inrichtingen, productiviteit en nieuwe samenwerkingsvormen dan is zijn advies om naast de opleidingen die het bedrijf in jou investeert altijd zelf aan kennisontwikkeling te doen. Bijvoorbeeld door het bekijken van Microsoft video’s op YouTube, online blogs te lezen en interactie aan te gaan met mensen die beschikken over specifieke IT expertise. Dat is volgens Erik wat de jonge generatie meestal van nature doet, omdat ze zo zijn opgegroeid. Alles is vindbaar en te leren, zolang je er maar de verantwoordelijkheid voor neemt en kennisontwikkeling onderdeel van je werk maakt.

Tip 2: Ontwikkel als je jong bent in de breedte

“Je kunt technisch nog zo goed zijn, maar je hebt ook IT’ers nodig die verder kunnen nadenken”. Daarmee bedoelt Erik dat je kennis zult moeten hebben over bedrijfsprocessen als je echte verbeteringen wilt doorvoeren. Niet zomaar iets van het ene naar het andere platform overzetten, maar het misschien wel op een andere en efficiëntere manier doen. Beter kunnen meedenken begint met de bereidheid om niet alleen de IT kant, maar vooral ook de businesskant te onderzoeken.

Tip 3: Zoek naar de juiste werk en privébalans

De jonge generatie kan op elk tijdstip werken. “Gisterenavond kon ik een klant met een databaseprobleem nog helpen waardoor ik thuis lang tot laat in de avond door moest werken” geeft Erik als voorbeeld. Daarbij is hij blij dat hij het vertrouwen krijgt om de ochtend erna ook wat later te beginnen. Het ontladen van elke dag keihard werken zit voor Erik ook in sport, tennis en fitness.

Jonge talenten hebben behoefte aan anders werken

Wil je als werkgever interessant blijven voor de jonge generatie dan zijn flexibele werktijden, overal kunnen werken en BYOD enorm van belang. “Thuis kan ik voor sommige zaken gewoon veel geconcentreerder en sneller werken en ik ben blij dat Peopleware dat vertrouwen geeft en kijkt naar het resultaat, namelijk wat door iedere medewerker wordt opgeleverd”

Eens doorpraten over dit onderwerp?

Je kunt Erik Wigbout bereiken op Tel: 088 - 006 3426. Of neem hier contact met ons op.

Keynote Microsoft IGNITE 2018

Keynote Microsoft IGNITE 2018

​Van 24 tot en met 28 september 2018 vindt Microsoft Ignite plaats in Florida. PeopleWare is met 4 architecten vertegenwoordigd bij het grootste Microsoft Technology evenement van 2018. Tijdens Microsoft Ignite en Microsoft Envision worden 30.000 specialisten bijgepraat over de visie, strategie en nieuwe technologie van Microsoft. De belangrijkste punten uit de eerste keynote worden toegelicht in dit artikel.

Kick Off

Satya Nadella is de eerste spreker op het podium na een introductiefilmpje van Julia White. Consistent met voorgaande jaren richt hij de aandacht opnieuw op digitale transformatie. Hij benadrukt dat computing wordt geïntroduceerd in elke sector en elke plaats in de wereld, zowel zakelijk als privé. Dit vormt de basis en biedt kansen voor de volgende generatie AI oplossingen. Satya introduceert een nieuwe term: Tech intensity = (Tech adoption) ^Tech capability. Hij benadrukt dat we onze aandacht moeten richten op zaken die onderscheidend zijn en geen tijd en energie steken in oplossingen die reeds beschikbaar zijn, wat leidt tot verlies in tijd en kosten. Hij benadrukt de missie van Microsoft: iedere persoon en organisatie ondersteunen om meer te bereiken.

Digital transformation in de praktijk

Verschillende praktijkvoorbeelden van Digital Transformation worden gedemonstreerd. Royal Dutch Shell maakt gebruik van Microsoft Azure als basis voor hun AI op allerlei gebieden: drilling, predictive maintenance, computer vision security op pompstations, etc. CBRE vastgoed heeft een eigen oplossing CBRE360 gebouwd op Azure waarin interactie binnen vastgoedobjecten wordt gesimuleerd. Dit ondersteunt hun in hun plannen m.b.t. facility management. Bühler is een fabrikant van machines voor verwerking van graanproducten. D.m.v. Azure AI en computer vision zijn ze in staat om zeer vroeg in het productieproces toxische stoffen te onderscheppen en daarmee de voedselveiligheid te verhogen. Hun productiesysteem is gekoppeld aan de blockchain, waardoor veiligheid ook in de rest van het productieproces is geborgd. BMW heeft een Intelligent Agent gebouwd o.b.v. het Azure framework (BOT framework, voice, etc) met behoud van hun eigen brand experience. ZF heeft hun Frontline Workers voorzien van Holo-lens devices. Op deze wijze kunnen ze bij problemen op de fabrieksvloer direct experts inschakelen die hun ondersteunen bij eventuele problemen die optreden in het fabricageproces. De lijst met concrete voorbeelden van organisaties die grote stappen hebben gezet in hun digitale transformatie lijkt eindeloos.​

silos.jpg

Open Data Initiative

De CEO's van SAP en Adobe verschijnen op het podium voor het volgende onderwerp. Data is nog vaak gevangen binnen (applicatie) 'silo's', een probleem wat we herkennen bij veel van onze klanten. Dit zorgt voor een beperking in de mogelijkheden met betrekking tot digitale transformatie. Zij verwachten dit te doorbreken door de 'Open Data Initiative'[1]. De onderliggende 'principles' zijn Customer ownership and control, AI-driven business outcomes, open and extensible. Dit vormt de basis van de transformatie van traditionele CRM naar een echte klantervaring. Klanten blijven eigenaar van hun eigen data en door het uitgebreide ecosysteem wordt het mogelijk om geavanceerde oplossingen te bouwen.​

Satya breed 2.jpg

Security

Het volgende onderwerp is beveiliging. De ervaring van 6,5 biljoen beveiligingssignalen per dag worden door Microsoft vertaald in verschillende beveiligingsoplossingen binnen het Microsoft Portfolio. Een relatief kwetsbare groep organisaties zijn die in het MKB segment. Over het algemeen is daar minder budget voor adequate beveiligingsoplossingen en is er minder kennis over dit onderwerp. Moderne AI gebaseerde oplossingen, zoals Windows Defender en Windows Defender ATP bieden hier geavanceerde beveiligingsoplossingen die voorheen waren voorbehouden aan grote organisaties.

IOT is eveneens een kwetsbare ontwikkeling. Met behulp van Azure Sphere biedt Microsoft een IOT platform device welke vanaf de basis veilig is opgebouwd. Energieleverancier E.ON maakt bijvoorbeeld gebruik van Azure Sphere voor hun IOT oplossingen.

Satya spreekt de verwachting/hoop uit dat het surplus dat deze komende technologierevolutie creëert leidt tot meer gelijkheid voor alle mensen. Microsoft kondigt aan: AI for humanitarian action. Deze oplossing ondersteunt op 4 belangrijke gebieden: Disaster response, Needs of children, Refugees and displaced people, Human Rights. ​

5 winnende businesstips vanuit het zeilen

5 winnende businesstips vanuit het zeilen

Succesvolle ondernemers hebben meestal een ware winnaarsmentaliteit. Ze willen koploper zijn en blijven en runnen met veel passie, energie en plezier hun business. Die winnaarsmentaliteit is voor mij herkenbaar als zeiler in de Soloklasse. Vandaar dat ik als zeiler en als Technical accountmanager van Peopleware de parallel wil trekken tussen zeilen en ondernemen in de vorm van 5 praktische businesstips waarmee je wedstrijden wint.

Tip 1: Ga op tijd overstag

Razendsnel groeit jouw bedrijf. Alle omstandigheden zijn goed, je zit op koers en gaat steeds harder, maar je weet dat het moment komt om het over een andere boeg te gooien. Net zoals in de zeilsport kan het plotseling te laat zijn, de wind is gedraaid en je tegenstanders hadden het eerder door. Je wist het wel, maar je deed het niet. Ook wel eens ergens te lang mee gewacht, waar je achteraf spijt van had?

Tip 2: Anticipeer op onverwachte omstandigheden

Wedstrijdzeilen is een tactisch schaakspel, bijna een wetenschap waarbij je alle elementen continue onder controle moet hebben. Voor ondernemen geldt dat ook. Maar weet je zeker dat je goed voorbereid bent op onverwachte omstandigheden als er plotseling een symbolische windhoos voorbij komt? Neem ‘stel dat’ dus wat vaker mee. Stel dat iemand waar je sterk afhankelijk van bent ziek wordt of stel dat er brand uitbreekt. Zo zijn er heel veel onverwachte omstandigheden te bedenken om net even iets langer bij stil te staan.

Tip 3: Zorg dat je nooit stuurloos wordt

Al meer dan tien jaar vaar ik met dezelfde boot in de Soloklasse en zorg ik dat mijn materiaal tip top in orde is. Toch brak tijdens de afgelopen NK mijn roer af en dreef ik stuurloos rond. Ik moest twee wedstrijden als verloren beschouwen. Het vertrouwen in de boot, wat ik al 10 jaar had, was even weg. Ook bij mij kunnen kennelijk dingen stuk gaan !

De parallel die ik wil trekken met de IT is dat ik zie dat bedrijven vaak vertrouwen op de ICT infrastructuur die zij in huis hebben. Het gaat al jaren goed, de beheerder maakt back-ups. Maar is dat wel genoeg? Hoe lang kun je zonder ICT ? Weet je zeker dat alle data terug komt? Bij een Disaster Recovery Plan gaat het vooral om de snelheid waarmee je weer up-and-running kunt zijn, anders verlies je het vertrouwen van klanten.

Tip 4: Accepteer tegenwind

Tegenwind; een zeilwedstrijd bestaat uit verschillende koersen daarbij hoort ook (juist) tegenwind. Hierbij vaar je zigzaggend naar de volgende boei. Juist in die tegenwindse koersen kun je het verschil maken door net iets slimmer om te gaan met de elementen en je tegenstanders. Tactiek is hierbij vaak belangrijker dan snelheid, het gaat er niet om hoe snel je binnen bent, als je maar voor je tegenstander blijft.

Tip 5: Geef nooit op

Hou altijd vol. Winnen doe je vooral met energie, de juiste mentaliteit. Want ook jouw tegenstanders maken fouten of verslappen op bepaalde momenten. Concentreer je dus altijd op nieuwe kansen die net zo plotseling weer voorbij kunnen komen en geeft niet op totdat je onder de eindstreep bent.

Koploper zijn, wedstrijden winnen, voorkomen dat het fout gaat Dat is waar ik heel graag mijn energie in steek. Reacties stel ik enorm op prijs.

Eddy Boon – Technisch accountmanager & Zeiler – Tel: 06-50292762​

De deur open voor een lerende organisatie

De deur open voor een lerende organisatie

Naast opleidingsmogelijkheden die bedrijven geven is leren iets wat je gelukkig elke dag kan doen. Op ieder moment is kennis te vergaren en informatie te verkrijgen op het internet. Als je iets goed wilt begrijpen volg je een podcast, een webinar of kijk je een video op YouTube. Maar dat zegt nog niets over het feit of iedere medewerker het leren voor zichzelf ook serieus neemt.

Praktische tips vanuit Learning & Development

Dat constante kennisontwikkeling belangrijk is en zeker ook te maken heeft met eigen verantwoordelijkheid schreven we al eerder in deze blog. Nu delen we vier praktische tips, van onze Learning & Development afdeling, die mogelijk helpen om een lerende organisatie te krijgen.​​

Tip 1: Maak één persoon eindverantwoordelijk voor Learning

Het is goed om iemand in dienst te hebben die de eindverantwoordelijkheid heeft om een lerende, ontwikkelende organisatie te krijgen. Soms wordt deze taak bij een lijnmanager ondergebracht, bijvoorbeeld een salesmanager, waardoor het niet ondenkbaar is dat kennisontwikkeling het aflegt ten opzichte van plotselinge verkoopdruk. Slechts als voorbeeld.


Tip 2: Houd medewerkers nooit tegen in hun ontwikkeling

Medewerkers die initiatief nemen om zichzelf te verbeteren zouden vooral aangemoedigd moeten worden; het is belangrijk om te waarderen wat ze doen. Immers maken zij de keuze voor kennisontwikkeling die naar alle waarschijnlijkheid bij hen past, waar hun hart bij ligt en wat nagenoeg altijd waarde heeft voor de organisatie. Zelfs als het budget beperkt is zal de motivatie groter zijn als er in ieder geval gedeeltelijke ondersteuning is vanuit de werkgever. Bijvoorbeeld door het examengeld te vergoeden.

Tip 3: Communiceer de noodzaak om kennis te vergroten

Mensen zijn allemaal verschillend. Niet iedere medewerker zal willen veranderen en mee willen gaan met de gewenste kennisontwikkeling. Je krijgt veel medewerkers mee als ze de noodzaak begrijpen. Kom bijvoorbeeld met het bewijs dat de markt, de branche of het dagelijkse werk aan het veranderen is. Ga in dialoog over hoe zij op basis van dit gegeven hun toekomst zien. Kortom, communiceer ‘het waarom’. Dan voelen medewerkers dat de noodzaak tot meer kennis niet iets persoonlijks is, maar een gevolg is van iets anders.

Tip 4: Blijf perspectief bieden

Hoe vaak blijven medewerkers jarenlang in dezelfde functie? Daar hoeft op zich niets mis mee te zijn, zolang je maar wel de individuele ambitie kent. Learning & Development gaat vooral om het actief anticiperen en aanbieden van kansen die voor medewerkers voorbij komen.

Onze deur staat ook open!

Steeds vaker wordt door onze klanten gevraagd mee te denken in opleidingsprogramma’s. Jessica van Maanen, Lead Learning & Development, deelt graag haar ervaringen waardoor jouw organisatie mogelijk nog beter kan bewegen naar een lerende organisatie. Zij is te bereiken op telefoonnummer: 088- 006 34 26. Misschien kunnen we iets van elkaar leren.​
Gouden regels voor een succesvol IT-project? (On)zin!

Gouden regels voor een succesvol IT-project? (On)zin!

Over IT projectmanagement zijn duizenden boeken te koop en wordt online heel wat geschreven. Daarin lees je hoe je succesvol een project moet uitvoeren. Het gaat daarbij onder ander om werkmethodieken, menselijke aspecten, beschikbare budgetten en processen. Maar zijn er ook gouden regels uit al deze informatie te destilleren die ‘het altijd succesvol zijn’ garanderen?

“Projecteer de regels van jouw meest succesvolle project op een nieuw project”

Het lijkt een logische gedachte om dit te doen. Want waarom zou je iets dat werkt niet gewoon herhalen? Met als voorbeeld dat ene ideale IT project wat symbolisch volgens de boekjes verlopen is. Toch is de kans dat het deze keer mis gaat wel degelijk aanwezig. Elke klant is immers uniek en reageert anders. De grootte van de organisatie, branche en bedrijfscultuur spelen bijvoorbeeld een belangrijke rol. Kopiëren en plakken van deze gevolgde gouden regels werkt niet. Zeker niet als het gaat om IT projecten.

Wat dan wel?

Toch is er iets waar wij wel in geloven. Dat heeft te maken met twee belangrijke factoren die de kans op succes aanzienlijk vergroten en te maken hebben met mensen:

1.De relatie – het persoonlijke klantcontact

In het allereerste gesprek begint het al om de vraag achter de vraag te begrijpen, wat we ook al eerder beschreven in deze blog. Doordat er zoveel stappen zijn die leiden naar het uiteindelijke eindresultaat kan er altijd ruis onderweg ontstaan. Dat is waarom een constante vinger aan de pols noodzakelijk is.

“Denken dat het goed gaat is niet genoeg. Je moet het zeker weten! Ook als er geen updates lijken te zijn is het bijna altijd zinvol om even 10 minuten langs te gaan en een kop koffie met elkaar te drinken”, is een uitspraak van Mark Brouwer, Project Manager bij PeopleWare.

2. De interne afstemming

Dat betekent dat er meestal al in de pre-sales fase gekeken wordt wie de projectmanager moet zijn die de beste match heeft met de klant. Maar ook overleggen we met onze support- en beheer medewerkers of er voldoende tijd en ruimte in de agenda beschikbaar is. Het is immers een gezamenlijke verantwoordelijkheid en als de handtekening eenmaal gezet is verwachten klanten bijna altijd een snel eerste resultaat.

Gouden regels?

Succesvolle IT projecten uitrollen draait vooral om mensen, intensief investeren in de klantrelatie, een pragmatische aanpak, soms ook ‘nee’ durven zeggen en het vooral als een team samen doen. Dan heeft het zin!

Eens doorpraten over een succesvol project?

Neem contact op met Mark Brouwer via telefoonnummer: 088 - 006 ?34 00

De werkspagaat voor jonge carrièretijgers

De werkspagaat voor jonge carrièretijgers

Je bent net afgestudeerd en nu sta je voor je volgende uitdaging: Een baan zoeken. Natuurlijk weet je precies wat je wilt: Veel vrije tijd, een lekker salaris, goede vervoersregeling (leaseauto?) en natuurlijk superuitdagend werk. Tijdens je studie heb je verschillende relevante bijbanen vervuld en met je sociale skills is ook niks mis. Het is dan ook niet verwonderlijk dat je verwacht dat de wereld aan je voeten ligt. Jij bent immers de toekomst.

Hebben jouw potentiele werkgever en jij hetzelfde doel?

Het is belangrijk om je afvragen of je toekomstige baas en jij dezelfde doelen nastreven. Kort door de bocht kunnen we stellen dat een commerciële werkgever graag winst wil maken. Hoe meer winst hoe beter, omdat dat de continuïteit van de organisatie waarborgt. Daarnaast is een tevreden klantenbestand bij serieuze bedrijven van levensbelang.

Natuurlijk is een werkgever blij als jij je verder kunt ontwikkelen. Sterker nog, in veel banen, en zeker binnen de IT, is dit van levensbelang. En in het geval van een sterk mobiele functie zal ook die auto binnen handbereik liggen. Op het gebied van salariëring zullen jullie belangen om begrijpelijke redenen niet helemaal gelijk lopen. Elke werkgever realiseert zich echter dat je een marktconform salaris moet betalen om goede krachten aan je te binden. Uitdagingen liggen er bij alle bedrijven genoeg, het is aan jou om ze op te pakken.

Verschil tussen willen, kunnen en doen

In de praktijk blijkt dat sollicitanten er goed in slagen hun huid duur te verkopen. Heel goed, je hebt niet voor niets jaren in de collegebanken gezeten! Inzet moet beloond worden. Realiseer je echter dat er ook heel wat verwacht wordt voor dat fijne arbeidsvoorwaardenpakket wat je bedongen hebt. Veel bedrijven bieden mooie uitdagingen, zorg ook dat je ze pakt als ze voorbij komen. Een goede werkgever verwacht een "self starter" mentaliteit. Hetzelfde geldt voor opleidingsmogelijkheden: Grijp ze, maar realiseer je ook dat je werkgever verwacht dat je daar zelf tijd en energie in stopt. Het is geen verrassing dat ook het papiertje aan het eind een vereiste is. De vrijblijvendheid is er af.

In de praktijk blijkt dat het nogal eens mis gaat tussen willen, kunnen en doen. Werknemers willen heel veel. Als ze vervolgens de kansen geboden krijgen blijkt het oog in veel gevallen groter dan de maag. Veel reizen en de wereld ontdekken gecombineerd met een superuitdagende functie blijkt slecht te combineren. Een zwaar opleidingstraject staat nog wel eens in de weg van een druk sociaal leven…..

Wat is dan realistisch en waar moet ik op letten?

Het is handig om je te realiseren dat Rome niet in één dag is gebouwd. Datzelfde geldt voor je carrière. Iedereen begrijpt dat je graag vooruit wilt, maar ondanks je geweldige opleiding heb je helaas nog niet alle wijsheid in pacht. Geef jezelf de tijd om je te ontwikkelen, zonder dat je je leuke sociale leven hoeft op te geven. Volg een opleiding, maar maak een realistische inschatting hoeveel tijd het gaat kosten. Kost het teveel tijd? Smeer de opleiding dan uit over een langere periode, je werkgever begrijpt dat wel. Je moet echter zelf ook begrijpen dat je carrière dan in een rustiger tempo verloopt. Hetzelfde geldt voor  zeer uitdagende werkzaamheden. Deze kosten meer tijd en vereisen dus een grotere investering. Ben je daadwerkelijk bereid deze investering te maken? Prima, dan zal je het resultaat daarvan zien. Vind je je persoonlijk leven belangrijker? Dan is het wellicht handig om die hele zware klus over te laten aan of te delen met een collega. Ook hier geldt dat je investering gelijk zal zijn aan de beloning.

Zorg dat je wensen en eisen in balans zijn

Er wordt vaak gesproken over verschillen in arbeidsethos tussen jonge en oudere generaties. Ik geloof niet dat dat verschil er is. Wel hebben jongere generaties hele hoge verwachtingen van hun omgeving, maar ook zichzelf. Daar blijkt vaak de crux te zitten: De geschapen verwachtingen zijn torenhoog, in de praktijk blijk je er niet aan te kunnen voldoen. Als je je wensen iets bijstelt, dan hoef je ook niet onder de hoogspanning van je verwachtingen, of die van je werkgever, te leven. Uiteindelijk geeft dat een grotere kwaliteit van leven die duurzaam is. Het voorkomt ziekte uitval, wat ook niet bijdraagt aan je carrière. Bovendien creëert het werkplezier. Iets wat voor iedere werknemer en -gever van groot belang is.

Hoe gaat PeopleWare om met kunnen, willen en doen?

Bj PeopleWare zijn we ons bewust van de spagaat waarin de huidige jonge generaties zich bevinden. Daarom vinden wij het belangrijk dat je je carrière bij ons in eigen hand hebt. Afhankelijk van jouw prioriteiten kan je je loopbaan bij ons vormgeven. Handig, want bij elke levensfase kan je je gekozen pad aanpassen. Natuurlijk veranderen jouw arbeidsvoorwaarden daarbij mee. Wil je weten hoe we dat doen? Neem dan eens vrijblijvend contact op via mail of per telefoon op 088 - 006 34 26 en vraag naar Edgar Manuel.

Door Welmoet Lugt, marketingmanager @PeopleWare. Photo credits​ Matt Barber

PeopleWare wederom hoogst gewaardeerde mid-size Outsourcings organisatie in Nederland

PeopleWare wederom hoogst gewaardeerde mid-size Outsourcings organisatie in Nederland

Schiphol-Rijk, 28 juni 2018. In het jaarlijkse benchmark onderzoek dat onafhankelijk onderzoekbureau GIARTE uitvoert, is PeopleWare wederom als hoogst gewaardeerde mid-size outsourcingspartner uit de bus gekomen. Nieuw dit jaar is dat PeopleWare ook op het gebied van Application Management de hoogste ogen gooit. Binnen het segment Infrastructure Management behaalt PeopleWare met een tevredenheidsscore van 8,4 ook één van de hoogste noteringen.

Peopleware heeft de meeste Superfans in 2018

Uit het onderzoek komt naar voren dat de dwarsdoorsnede van het klantenbestand van PeopleWare zeer tevreden is met de geleverde dienstverlening. 95% van de bestaande klanten zou PeopleWare als outsourcingspartner aanbevelen. Maar liefst 55% van de klanten wordt geclassificeerd als "Superfan", de hoogste score in het totale onderzoek. Superfans worden gedefinieerd als klanten die hun leverancier zeker zouden aanbevelen.

Tevredenheidsscores Outsourcing Performance.JPG

Totale ontzorging heeft prioriteit bij PeopleWare

"Natuurlijk gaat het om het hele plaatje wat je aanbiedt als outsourcingspartner", vertelt PeopleWare directeur Mark van Liempt desgevraagd. "In de basis moet je het goed georganiseerd hebben. Klanttevredenheid begint bij tevreden gebruikers. Dat is een van de speerpunten van PeopleWare, die wij nu ook beloond zien in dit onderzoek. Uiteraard is het niet het enige waar we ons op focussen. Als je backbone niet in orde is merk je dat natuurlijk direct in de praktijk. Dat hebben we ook goed voor elkaar en dat blijkt ook uit de prachtige scores die we daar halen!"

Top of class Trust score en Easiness score

Dat PeopleWare met een gemiddelde score van 8.5 op een schaal van 10 als hoogst gewaardeerde mid-size outsourcingspartij uit het onderzoek naar voren komt is op zichzelf een geweldige prestatie. Infrastructure Management, End User Management en Application Management worden door de 20 grootste klanten van PeopleWare duidelijk geroemd. Maar ook op het gebied van "Easiness" om met Peopleware samen te werken scoort de IT-Service Provider uit Schiphol-Rijk het hoogst. De Easiness score geeft onder andere aan hoe makkelijk het is om zaken buiten het contract geregeld te krijgen. Dat de bestaande klanten vertrouwen hebben in PeopleWare blijkt uit de Trust score die PeopleWare krijgt. Met 83 punten is dat ruim boven het marktgemiddelde van 78 in de peer group van middelgrote dienstverleners.

Easiness Outsourcing Performance.JPG

Goede scores dankzij open en eerlijke samenwerking

"Natuurlijk hadden we deze mooie resultaten niet kunnen behalen zonder onze klanten. Als organisatie staan we dicht bij onze klanten. Dat is logisch, want onze samenwerking is in de meeste gevallen ook heel intensief, dan moet je wel samen door één deur kunnen. Dat kan alleen als je open en eerlijk samenwerkt. De uitslagen van GIARTE geven dan ook de mate en intensiteit van samenwerking met onze klanten weer. Dat is twee richtingsverkeer. Dat kan je niet alleen. Deze resultaten zijn dan ook hun goede resultaten, niet alleen de onze", vult Louis van der Toorn, directeur van PeopleWare aan. "Alle lof voor onze klanten!"

Dit jaar namen tijdens de zestiende editie van het onderzoek ruim achthonderd IT-beslissers van meer dan zeshonderd organisaties deel aan de studie. Het onderzoek leverde aanbevelingsscores op voor 40 IT-dienstverleners actief in Nederland. Om in aanmerking te komen voor een aanbevelingsscore, moet een leverancier van minimaal 15 verschillende klanten met een minimale contractwaarde van 100.000 euro een beoordeling ontvangen.​

Met de jaarlijkse studie Outsourcing Performance doet Giarte sinds 2002 onderzoek onder uitbesteders van IT naar hun mening over de relatie met hun IT-serviceprovider. Het vergroten van de transparantie in de markt is waardevol voor iedereen die geen genoegen neemt met de status quo. Door deze inzichten te delen, hoopt Giarte de markt van IT-outsourcing beter te laten functioneren.​ Het volledige onderzoek is hier te vinden. de uitslagen van peopleware zijn hier​ te vinden.