SharePoint

 ‭(Verborgen)‬ Berichten

Machtigingen beherenMachtigingen beheren

Titel

Hoofdtekst

Gepubliceerd

Overzichtsafbeelding

Uitgelicht

Aantal keer gelezen

Aantal Leuk

Bijlagen

Gemaakt om door
Laatst gewijzigd op door

 Bericht

De deur open voor een lerende organisatie

De deur open voor een lerende organisatie

Naast opleidingsmogelijkheden die bedrijven geven is leren iets wat je gelukkig elke dag kan doen. Op ieder moment is kennis te vergaren en informatie te verkrijgen op het internet. Als je iets goed wilt begrijpen volg je een podcast, een webinar of kijk je een video op YouTube. Maar dat zegt nog niets over het feit of iedere medewerker het leren voor zichzelf ook serieus neemt.

Praktische tips vanuit Learning & Development

Dat constante kennisontwikkeling belangrijk is en zeker ook te maken heeft met eigen verantwoordelijkheid schreven we al eerder in deze blog. Nu delen we vier praktische tips, van onze Learning & Development afdeling, die mogelijk helpen om een lerende organisatie te krijgen.​​

Tip 1: Maak één persoon eindverantwoordelijk voor Learning

Het is goed om iemand in dienst te hebben die de eindverantwoordelijkheid heeft om een lerende, ontwikkelende organisatie te krijgen. Soms wordt deze taak bij een lijnmanager ondergebracht, bijvoorbeeld een salesmanager, waardoor het niet ondenkbaar is dat kennisontwikkeling het aflegt ten opzichte van plotselinge verkoopdruk. Slechts als voorbeeld.


Tip 2: Houd medewerkers nooit tegen in hun ontwikkeling

Medewerkers die initiatief nemen om zichzelf te verbeteren zouden vooral aangemoedigd moeten worden; het is belangrijk om te waarderen wat ze doen. Immers maken zij de keuze voor kennisontwikkeling die naar alle waarschijnlijkheid bij hen past, waar hun hart bij ligt en wat nagenoeg altijd waarde heeft voor de organisatie. Zelfs als het budget beperkt is zal de motivatie groter zijn als er in ieder geval gedeeltelijke ondersteuning is vanuit de werkgever. Bijvoorbeeld door het examengeld te vergoeden.

Tip 3: Communiceer de noodzaak om kennis te vergroten

Mensen zijn allemaal verschillend. Niet iedere medewerker zal willen veranderen en mee willen gaan met de gewenste kennisontwikkeling. Je krijgt veel medewerkers mee als ze de noodzaak begrijpen. Kom bijvoorbeeld met het bewijs dat de markt, de branche of het dagelijkse werk aan het veranderen is. Ga in dialoog over hoe zij op basis van dit gegeven hun toekomst zien. Kortom, communiceer ‘het waarom’. Dan voelen medewerkers dat de noodzaak tot meer kennis niet iets persoonlijks is, maar een gevolg is van iets anders.

Tip 4: Blijf perspectief bieden

Hoe vaak blijven medewerkers jarenlang in dezelfde functie? Daar hoeft op zich niets mis mee te zijn, zolang je maar wel de individuele ambitie kent. Learning & Development gaat vooral om het actief anticiperen en aanbieden van kansen die voor medewerkers voorbij komen.

Onze deur staat ook open!

Steeds vaker wordt door onze klanten gevraagd mee te denken in opleidingsprogramma’s. Jessica van Maanen, Lead Learning & Development, deelt graag haar ervaringen waardoor jouw organisatie mogelijk nog beter kan bewegen naar een lerende organisatie. Zij is te bereiken op telefoonnummer: 088- 006 34 26. Misschien kunnen we iets van elkaar leren.​

 Contact

"Heeft u vragen of wil u graag een afspraak maken? Laat dan een berichtje achter. Binnen 24 uur kom ik bij u terug."
Mark van Liempt
Mark van Liempt
Directeur
PeopleWare

Voornaam *
Achternaam *
Bedrijf *
E-mail *
Telefoon *
Bericht *