SharePoint

 ‭(Verborgen)‬ Berichten

Machtigingen beherenMachtigingen beheren

Titel

Hoofdtekst

Gepubliceerd

Overzichtsafbeelding

Uitgelicht

Aantal keer gelezen

Aantal Leuk

Bijlagen

Gemaakt om door
Laatst gewijzigd op door

 Bericht

Gouden regels voor een succesvol IT-project? (On)zin!

Gouden regels voor een succesvol IT-project? (On)zin!

Over IT projectmanagement zijn duizenden boeken te koop en wordt online heel wat geschreven. Daarin lees je hoe je succesvol een project moet uitvoeren. Het gaat daarbij onder ander om werkmethodieken, menselijke aspecten, beschikbare budgetten en processen. Maar zijn er ook gouden regels uit al deze informatie te destilleren die ‘het altijd succesvol zijn’ garanderen?

“Projecteer de regels van jouw meest succesvolle project op een nieuw project”

Het lijkt een logische gedachte om dit te doen. Want waarom zou je iets dat werkt niet gewoon herhalen? Met als voorbeeld dat ene ideale IT project wat symbolisch volgens de boekjes verlopen is. Toch is de kans dat het deze keer mis gaat wel degelijk aanwezig. Elke klant is immers uniek en reageert anders. De grootte van de organisatie, branche en bedrijfscultuur spelen bijvoorbeeld een belangrijke rol. Kopiëren en plakken van deze gevolgde gouden regels werkt niet. Zeker niet als het gaat om IT projecten.

Wat dan wel?

Toch is er iets waar wij wel in geloven. Dat heeft te maken met twee belangrijke factoren die de kans op succes aanzienlijk vergroten en te maken hebben met mensen:

1.De relatie – het persoonlijke klantcontact

In het allereerste gesprek begint het al om de vraag achter de vraag te begrijpen, wat we ook al eerder beschreven in deze blog. Doordat er zoveel stappen zijn die leiden naar het uiteindelijke eindresultaat kan er altijd ruis onderweg ontstaan. Dat is waarom een constante vinger aan de pols noodzakelijk is.

“Denken dat het goed gaat is niet genoeg. Je moet het zeker weten! Ook als er geen updates lijken te zijn is het bijna altijd zinvol om even 10 minuten langs te gaan en een kop koffie met elkaar te drinken”, is een uitspraak van Mark Brouwer, Project Manager bij PeopleWare.

2. De interne afstemming

Dat betekent dat er meestal al in de pre-sales fase gekeken wordt wie de projectmanager moet zijn die de beste match heeft met de klant. Maar ook overleggen we met onze support- en beheer medewerkers of er voldoende tijd en ruimte in de agenda beschikbaar is. Het is immers een gezamenlijke verantwoordelijkheid en als de handtekening eenmaal gezet is verwachten klanten bijna altijd een snel eerste resultaat.

Gouden regels?

Succesvolle IT projecten uitrollen draait vooral om mensen, intensief investeren in de klantrelatie, een pragmatische aanpak, soms ook ‘nee’ durven zeggen en het vooral als een team samen doen. Dan heeft het zin!

Eens doorpraten over een succesvol project?

Neem contact op met Mark Brouwer via telefoonnummer: 088 - 006 ?34 00

 Contact

"Heeft u vragen of wil u graag een afspraak maken? Laat dan een berichtje achter. Binnen 24 uur kom ik bij u terug."
Mark van Liempt
Mark van Liempt
Directeur
PeopleWare

Voornaam *
Achternaam *
Bedrijf *
E-mail *
Telefoon *
Bericht *