SharePoint

 ‭(Verborgen)‬ Berichten

Machtigingen beherenMachtigingen beheren

Titel

Hoofdtekst

Gepubliceerd

Overzichtsafbeelding

Uitgelicht

Aantal keer gelezen

Aantal Leuk

Bijlagen

Gemaakt om door
Laatst gewijzigd op door

 Bericht

Hoe laat je collega's anders werken?

Hoe laat je collega's anders werken?

Wanneer adopteren medewerkers nieuwe technologie? Je zult een positief gedrag krijgen als je collega’s exact de ‘What’s in it for me’ begrijpen. Toch wordt er lang niet altijd genoeg tijd en vooral ook budget vrij gemaakt om duidelijk te maken waarom veranderingen plaatsvinden en wat dit dan voor iedereen gaat betekenen.

Geen waarde, geen adoptie

Anders werken wordt gefaciliteerd door IT en daar ligt ook gelijk de uitdaging. Want als je van de IT afdeling een nieuwe laptop, PC of smartphone krijgt begrijp je de geldelijke waarde daarvan. Maar wat is de waarde van ‘anders’ gaan werken? Van een medewerker die van de organisatie in de cloud moet gaan werken kun je niet verwachten dat hij of zij zomaar inziet dat het samenwerken met collega’s en klanten hiermee echt veel efficiënter wordt. Veel mensen zijn geneigd om vast te houden aan vaste processen en procedures.

Adoptie is cruciaal!

Zonder goed adoptieplan zie je dan situaties ontstaan waar medewerkers naast de nieuwe technologie gewoon het oude blijven gebruiken. Want, dat deden zij altijd al zo en als je eenmaal gewend bent aan iets, dan verander je dat niet zomaar. Als IT afdeling heb je alles goed geleverd, maar toch ontstaat er een situatie waar oude en nieuwe werkmethoden door elkaar heen gebruikt worden. Een onwenselijke situatie. De adoptie van nieuwe technologie is dus niet 1-2-3 geregeld, maar wel cruciaal. Het vraagt om een belangrijke investering in tijd.

Hoe zorg je dat medewerkers nieuwe technologie omarmen?

Natuurlijk is elke organisatie anders, maar op basis van onze praktijkervaringen willen we je alvast de volgende zes tips mee geven:

1. Ga in gesprek – creëer ambassadeurs
De ‘what’s in it for me’ wordt vele malen meer versterkt als je vanaf de inventarisatiefase al met verschillende stakeholders van de verschillende afdelingen bij elkaar gaat zitten. Een Financiële afdeling heeft nu eenmaal andere behoeften dan een HR-of Salesafdeling. De betrokkenheid van deze stakeholders of ambassadeurs zal uiteindelijk bepalend zijn voor het succes.

2. Kijk naar individuele behoeften – creëer persona’s
Ga er niet vanuit dat iedere medewerker binnen deze afdeling dezelfde behoeften heeft. Als voorbeeld heeft een binnendienst sales medewerker misschien andere wensen dan een buitendienst accountmanager die online altijd alles vanaf elke plek beschikbaar wil hebben. Creëer verschillende persona’s waarin medewerkers zich herkennen.

3. Doe een 0-meting en stel duidelijke KPI’s
Want zonder 0-meting weet je later niet wat je precies hebt opgeleverd. Bepaal wat de uitkomst van succes zou moeten zijn. Door vooraf deze waardebepaling te doen, kan de noodzakelijke investering in tijd en geld ook aantoonbaar worden gemaakt.

4. Beloof niet alles
Niet elke behoefte hoeft ingevuld te gaan worden. Kijk of wensen en eisen overeen komen met de doelstellingen van het project. Durf dus ook nee te zeggen.

5. Pak een veranderproces gefaseerd aan
Kijk naar het totaal. Waar ligt in eerste instantie de grootste behoefte? Pak dat aan, bepaal hoe je dat gaat doen en betrek medewerkers door middel van interne communicatie en training. De grootste fout is om symbolisch alles in één keer over de schutting te gooien.

6. Blijf monitoren – verandering is immers een continue proces 
Behoeften zullen altijd veranderen. Het is belangrijk om vanuit de IT organisatie periodiek ik gesprek te blijven over nieuwe mogelijkheden die het samenwerken tussen de verschillende afdelingen verder kan optimaliseren.

De grootste uitdaging van IT is misschien wel het kunnen doorgronden van de persoonlijke behoefte van iedere medewerker. Met onze kennis en kunde van business processen gaan we graag de uitdaging aan om van de IT afdeling de meest innovatieve afdeling van het bedrijf te laten zijn.

Eens doorpraten over het meenemen van jouw collega’s in veranderprocessen?

Neem hier contact op of per telefoon: 088 – 006 34 26.​


 Contact

"Heeft u vragen of wil u graag een afspraak maken? Laat dan een berichtje achter. Binnen 24 uur kom ik bij u terug."
Mark van Liempt
Mark van Liempt
Directeur
PeopleWare

Voornaam *
Achternaam *
Bedrijf *
E-mail *
Telefoon *
Bericht *